Det gode byliv



"Der er behov for at skabe sammenhæng mellem bymidte og havn gennem vedkommende og tilgængelige byrum for alle. Rekreative, dynamiske hverdagsrum,der indbyder til ophold, bevægelse og møder mellem mennesker"
- citat fra strategiplanen for overgangszonen mellem bymidte og havn.

Vejanlæg, banearealer og manglende forbindelse er barrierer, som i dag afskærer Svendborg bymidte fra byens havneområde og gør det svært at udnytte havnens rekreative muligheder. Den Grønne Tråd er et innovativt byrumsprojekt, der fysisk, mentalt og symbolsk skal forene byen, så Svendborg igen bliver ’en by ved vandet’. Målet er at øge Svendborg bymidtes attraktion som dynamisk kultur- og handelscenter ved at etablere en ny forbindelse mellem bymidte og havn og tilføre en række eksisterende byrum nye kvaliteter af æstetisk og oplevelsesmæssig værdi.

Her på bloggen kan du løbende finde informationer om udviklingen af den nye forbindelse mellem Svendborg bymidte og havn. I menuen i højre side kan du dykke ned i detaljerne i projektet, historien og planerne for fremtiden.

Projektbeskrivelse

Vejanlæg, banearealer og manglende forbindelse er barrierer, som i dag afskærer Svendborg bymidte fra byens havneområde og gør det svært at udnytte havnens rekreative muligheder. Derfor har Svendborg Kommune og Realdania indgået et partnerskab om at skabe et innovativt byrumsprojekt, der fysisk, mentalt og symbolsk skal forene byen, så Svendborg igen bliver ’en by ved vandet’

Målet er at øge Svendborg bymidtes attraktion som dynamisk kultur- og handelscenter ved at etablere en ny forbindelse mellem bymidte og havn og tilføre en række eksisterende byrum nye kvaliteter af æstetisk og oplevelsesmæssig værdi.


En helhedsplan skal sætte rammen for et forløb mellem Krøyers Have og havnen. Konkret omfatter byrumsforløbet Krøyers Have, del af Skolegade, Ramsherred, Torvet, Lilletorv, del af Møllegade og afsluttes med en ny stiforbindelse ned over byskrænten til Toldbodvej med videre forbindelse til den kommende trafikterminal og havnen.
























Byrumsforløbet, der ligger i umiddelbar nærhed til en række af byens vigtige kulturinstitutioner, skal forstås som et samlet byrum med en række forskellige funktioner. Ramsherred, Torvet og Lille Torv skal omdannes fra overvejende trafikarealer til byrum, hvor fodgængere og cyklister prioriteres højest. Den nye forbindelse fra gågaden til havnen vil betyde, at havnen opleves som en integreret del af byen. Samtidig bliver det også nemmere at orientere sig, og tilgængeligheden mellem by og havn forbedres væsentligt.

Målet er mangfoldige byrum, der skal give folk ekstraordinære oplevelser, så de får lyst til at opholde sig der, lege og mødes. Projektet skal understøtte det byliv og de attraktioner, der allerede er, og derved formidle en byfortælling, der kobler byens historie med fremtiden.

Svendborg har som første og hidtil eneste danske kommune tilsluttet sig den internationale Cittaslow-bevægelse, der har byliv og bykvalitet som centrale temaer. Byrumsprojektet vil være en indlysende måde at udmønte Cittaslow-tankegangen på i et konkret byrumsprojekt.


Projektet, der har baggrund i forundersøgelsen: Kortlægning af byens rum og byens liv og Strategiplan for overgangszonen mellem bymidte og havn, udarbejdet med støtte fra Realdania, forventes at blive en driver for en successiv, strategisk udvikling af overgangszonen mellem bymidte og Svendborg havn, der er under erhvervsmæssig og kulturel udvikling. Byrummene etableres desuden som led i en større omlægning af Svendborgs bynære havneareal, hvor Svendborg Kommune i samarbejde med Trafikstyrelsen og DSB finansierer trafikomlægninger og ny trafikterminal.


Bruno Hansen, formand for Udvalget for Kultur og Planlægning, siger: ”Vi er meget glade for, at Realdania ønsker at indgå som økonomisk og vidensmæssig partner i det omfattende byrumsprojekt”, som han ser store perspektiver i: ”Kvaliteten af bymiljøet er et afgørende parameter for udviklingen af bymidten som center for oplevelse og handel. Udviklingen af by og havn er afhængige af hinanden, og havnens bynære arealer er allerede inddraget i en omdannelse med fokus på bedre sammenhæng mellem bymidte og havn. By og havn bindes nu sammen og for byen vil det betyde helt nye oplevelser til glæde for borgere, erhvervsliv og byens gæster. Som det første indbyder vi en bred vifte af byens aktører til dialog for at indsamle input til et program for en arkitektkonkurrence, som skal give visionære bud på spændende muligheder for at udnytte byens herlighedsværdier på en innovativ og bæredygtig måde”.


Direktør i Realdania, Hans Peter Svendler siger: ”Svendborg er et typisk eksempel på en havneby, hvor trafikale og landskabsmæssige barrierer i dag afskærer byen fra havnen og dermed udnyttes havnens rekreative potentialer ikke optimalt. Det nye byrumsforløb vil skabe sammenhæng mellem by og havn, og endvidere vil omlægningen af de eksisterende byrum fremme bylivet og by-aktiviteterne. Jeg er sikker på at projektet vil fremme livskvaliteten for borgerne i Svendborg, og at det vil inspirere andre byer, der står med lignende udfordringer.”



Tidsplan

Den 25. juni 2013 besluttede et flertal i Svendborg Byråd at udskyde Torvets omdannelse til foråret 2014.

1. etape: ’Trappen’, Møllergade og Krøyers Have – indvies efteråret 2014
2. etape: Ramsherred, Torvet og Lille Torv – indvies efteråret 2015

Samlet anlægsbudget

Investeringen i byrumsprojektet er ca. 36 mio. kr. Heraf har Realdania stillet en økonomisk ramme på 22 mio. kr. til rådighed.

Investeringen i de tilgrænsende arealer: Omdannelse af Toldbodvej, etablering af ny trafikterminal og et stræde mellem Toldbodvej og Jessens Mole er 33 mio. kr.


Den samlede investering i de to projekter er 69 mio. kr., hvoraf den kommunale andel udgør ca. 25 mio. kr. Realdania, Trafikministeriet, FynBus og DSB afholder den resterende udgift.