Det gode byliv



"Der er behov for at skabe sammenhæng mellem bymidte og havn gennem vedkommende og tilgængelige byrum for alle. Rekreative, dynamiske hverdagsrum,der indbyder til ophold, bevægelse og møder mellem mennesker"
- citat fra strategiplanen for overgangszonen mellem bymidte og havn.

Vejanlæg, banearealer og manglende forbindelse er barrierer, som i dag afskærer Svendborg bymidte fra byens havneområde og gør det svært at udnytte havnens rekreative muligheder. Den Grønne Tråd er et innovativt byrumsprojekt, der fysisk, mentalt og symbolsk skal forene byen, så Svendborg igen bliver ’en by ved vandet’. Målet er at øge Svendborg bymidtes attraktion som dynamisk kultur- og handelscenter ved at etablere en ny forbindelse mellem bymidte og havn og tilføre en række eksisterende byrum nye kvaliteter af æstetisk og oplevelsesmæssig værdi.

Her på bloggen kan du løbende finde informationer om udviklingen af den nye forbindelse mellem Svendborg bymidte og havn. I menuen i højre side kan du dykke ned i detaljerne i projektet, historien og planerne for fremtiden.

Baggrund

Byens rum er en social, kulturel og kommerciel platform for borgernes trivsel og erhvervslivets økonomi. Udviklingen af Svendborg bymidte vedrører alle i den sydlige del af Fyn, for kvaliteten af bymiljøet er et afgørende parameter i den regionale udvikling i forhold til bosætning, erhvervsmæssig udvikling, herunder turisme og muligheden for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

Svendborg bymidte og havn er nært forbundne og betinger hinandens udvikling, og for mange svendborgensere forstås byen og havnen som to sider af samme sag. Bymidten byder på et rigt byliv, trods mangel på rekreative opholdsrum. Derimod udgør havnen og beliggenheden ved vandet et stort og ikke fuldt udnyttet potentiale. Men de to kvarterer er ikke velforbundet og det er vanskeligt at aflæse sammenhængen, der fysisk begrænses af barrierer som en markant topografi og en gennemskærende Toldbodvej.

Byens åbne rum er generelt placeret rigtigt i byrumsnetværket, men er domineret af trafik og parkering, der hverken levner tryghed for de bløde trafikanter eller rekreative muligheder.

Med baggrund i et politisk ønske om, at Svendborg rent faktisk igen bliver "en by ved vand", og at kvaliteten af byens rum opgraderes fra overvejende trafikrum til aktive, rekreative rum, er der i 2008 udført en analyse af byens rum og byens liv. Materialet har dannet grundlag for Strategiplan for overgangszonen mellem bymidte og havn.

På baggrund af analysen af byens kvaliteter og svagheder anbefaler Gehl Architects tre hovedtemaer for byens udvikling:
  • Byens herlighedsværdier udnyttes ved skabe en stærk forbindelse mellem by og vand og ved at styrke byens topografi og historiske identitet. 
  • Byen styrkes rekreativt ved at opgradere de enkelte byrum og styrke deres individuelle karakter og sammenhæng i et byrumshieraki. 
  • Byen styrkes som en gå- og cykelby ved et fodgænger- og cykelnetværk, der også forbinder byens vigtigste destinationer. 
Strategiplanen giver bud på hvordan overgangszonen kan gøres til et "forbindelsesrum," som kan binde bymidte og havn bedre sammen ved at omdanne området fra "ingenmandsland" til et attraktivt bykvarter med veldefinerede forbindelser og aktivitetsspots.