Det gode byliv



"Der er behov for at skabe sammenhæng mellem bymidte og havn gennem vedkommende og tilgængelige byrum for alle. Rekreative, dynamiske hverdagsrum,der indbyder til ophold, bevægelse og møder mellem mennesker"
- citat fra strategiplanen for overgangszonen mellem bymidte og havn.

Vejanlæg, banearealer og manglende forbindelse er barrierer, som i dag afskærer Svendborg bymidte fra byens havneområde og gør det svært at udnytte havnens rekreative muligheder. Den Grønne Tråd er et innovativt byrumsprojekt, der fysisk, mentalt og symbolsk skal forene byen, så Svendborg igen bliver ’en by ved vandet’. Målet er at øge Svendborg bymidtes attraktion som dynamisk kultur- og handelscenter ved at etablere en ny forbindelse mellem bymidte og havn og tilføre en række eksisterende byrum nye kvaliteter af æstetisk og oplevelsesmæssig værdi.

Her på bloggen kan du løbende finde informationer om udviklingen af den nye forbindelse mellem Svendborg bymidte og havn. I menuen i højre side kan du dykke ned i detaljerne i projektet, historien og planerne for fremtiden.

Området

Konkret omfatter byrumsforløbet Krøyers Have, del af Skolegade, Ramsherred, Torvet, Lilletorv, del af Møllegade og afsluttes med en ny stiforbindelse fra toppen af Møllergade, hvor der fjernes en bygning og ned over byskrænten til Toldbodvej.


Byrumsforløbet, der ligger i umiddelbar nærhed til en række af byens vigtige kulturinstitutioner: biograf, svømmehal, teater, kulturhus, rådhus, kirke og ungdomskulturhus.

Krøyers Have


I dag:

  • Bymidtens eneste grønne åndehul.
  • Haven ligger op af byens fodgængernetværk samt mange offentlige og private funktioner.
  • Haven har gode klimatiske forhold.
  • Haveanlægget rummer resterne af den historiske voldgrav og vold og derfor omfattet af fredningsbestemmelser – ændringer skal drøftes med Kulturarvsstyrelsen.
  • Der er stiforbindelse til Kedelsmedstræde og videre adgang mod biblioteket
  • Mindre koncertarrangementer.
  • Unges samlingssted forår og sommer.

Potentiale:

En værdig byhave og en kulturel lomme til pauser og fordybelse - et pauserum for ophold og rekreation for alle aldre. En byhave man går hen til i sin frokostpause. Der skal være et prioriteret areal til ophold, med læ og solskinsmulighed i eftermiddagstimerne, gerne møbleret med flytbare stole, så man selv kan ”indtage rummet”.

En sansemættet oase med gode legemuligheder for børn, og behagelige opholdsmuligheder for voksne. Der er picnic på græsset og ældre damer på bænkene. Blomsterhaverne dufter og lokker. Der er udendørs aftenkurser i dans, kortspil, vinsmagning osv.


Krydsningen Skolegade-Ramsherred


I dag:


  • Et trafikareal med 3.200 biler dagligt mellem Centrumpladsen, Ramsherred og Skolegade.

Potentiale:

God mulighed for at forbedre forholdene for fodgængere og cyklister.

Ramsherred


I dag:


  • Beliggenhed i forlængelse af Torvet og koblet til byens netværk.
  • Byrummet fungerer som forplads til Rådhuset og Borgerforeningen. Der er gennemgang til Svendborg Teater på den modsatte side -alle funktioner tiltrækker mange mennesker hele dagen, hele ugen og hele året rundt.
  • Nyanlagt forplads til kulturhuset.
  • Et trafikrum med køreadgang til Torvet samt ca. 30 parkeringspladser.

Potentiale:

Et kulturtorv som en attraktiv og inviterende forplads til Rådhuset og Borgerforeningen, hvor gående skal have højere prioritet end biltrafikken. Et kulturelt samlingssted med mange gode opholdsmuligheder både for optrædender og et lille hvil på en bænk. Byrummet skal kunne lukkes af for biltrafik, ved særlige lejligheder, hvor hele byrummet skal kunne indtages til f.eks. større by events.

Torvet og Lilletorv


I dag:


  • Torvet er historisk set bymidtens centrale mødested, hvor byens rådhus lå indtil slutningen af 1800 tallet og defineres af bygninger med potentielt aktive facader til tre sider.
  • Torvet ligger centralt og er koblet til byens netværk.
  • Der er et naturligt flow af fodgængere gennem torvet, der bidrager til aktivitet på torvet.
  • Klimatisk velbeliggende byrum - med en smuk brostensbelægning.
  • Primært et trafikrum for 79 parkeringspladser.
  • Anvendes lejlighedsvis til torvehandel og en række tilbagevendende events som Gammel Torvedag, klovnefestival, børneloppemarked, fødevaremarked og koncerter.
  • Lille Torv – et appendiks til Torvet med en lille scene og fortovscafeer.

Potentiale:

Nyt liv til byens hjerte.

Torvet opgraderes til at være byens ”hjerte” - et rum for ophold, udeservering, forsamlinger, større begivenheder, markedsdage og til byens juletræ. Det er hele byens samlingssted, der både byder på kaffe i solen, masser af byliv og spændende torvedage. En smuk og intim byplads med aktive stueetager. Rummets midte ligger åben, så markedsdage, events, ”slå katten af tønden” mm. kan styrkes og videreudvikles.

Lille Torv fungerer generelt godt, men trænger til en soignering og opretning af belægning. Den lille plads kobler Torvet med gågaden Møllergade.





Møllergade


I dag:


  • Tidligere indfaldsvej fra Nyborg, nu gågade og "rygraden mellem gammelt og nyt."
  • Gågaden har allerede i dag en stærk identitet med et attraktivt handelsliv som skal bibeholdes og forstærkes.
  • God skala i gaden, en del homogene bygninger med attraktive facader, transparens og mange indgange.
  • God beliggenhed centralt i byen.
  • Gadens historie med gamle købmandsgårde.

Potentiale:


Gaden skal styrkes som handelsgade som en tilgængelig strøggade med udeserveringer, offentlige siddemuligheder og rigtig gode fodgængerforhold. Belægningen på strækningen mellem Lille Torv og den nye forbindelse til havnen kan med fordel opgraderes og samtidig synliggøre en fortælling om det middelalderlige gadenet.

Den nye forbindelse


I dag:



  • Bebygget ejendom. Realisering af stiforbindelsen forudsætter køb og nedrivning af et mindre byhus for at skabe ’hul’ mellem gågade og byskrænt.

Potentiale:


"Trappen" formes ved et gennembrud fra Møllergade ned over byskrænten, hvor byens topografi er særlig markant (terrænspring >10 meter). Et spektakulært nyt, aktivt byrum for transit, sociale og kulturelle aktiviteter, ophold og, ikke mindst, bevægelse.

Ikke som en lineær struktur, idet tilgrænsende arealer muliggør forskellige rumligheder langs forbindelsen, der ved Toldbodvej forbindes med den kommende trafikterminal og fodgængerstrøget mellem Toldbodvej og Jessens Mole.

For byen vil forbindelsen betyde helt nye oplevelser. Det bliver nemmere at orientere sig, og tilgængeligheden mellem by og havn forbedres væsentligt.

Havnen vil opleves som en integreret del af byen, og fra havnen vil sigtelinjen fremhæve den unikke topografi og, som en ekstra dimension, Frue Kirke – byens vartegn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar