Det gode byliv



"Der er behov for at skabe sammenhæng mellem bymidte og havn gennem vedkommende og tilgængelige byrum for alle. Rekreative, dynamiske hverdagsrum,der indbyder til ophold, bevægelse og møder mellem mennesker"
- citat fra strategiplanen for overgangszonen mellem bymidte og havn.

Vejanlæg, banearealer og manglende forbindelse er barrierer, som i dag afskærer Svendborg bymidte fra byens havneområde og gør det svært at udnytte havnens rekreative muligheder. Den Grønne Tråd er et innovativt byrumsprojekt, der fysisk, mentalt og symbolsk skal forene byen, så Svendborg igen bliver ’en by ved vandet’. Målet er at øge Svendborg bymidtes attraktion som dynamisk kultur- og handelscenter ved at etablere en ny forbindelse mellem bymidte og havn og tilføre en række eksisterende byrum nye kvaliteter af æstetisk og oplevelsesmæssig værdi.

Her på bloggen kan du løbende finde informationer om udviklingen af den nye forbindelse mellem Svendborg bymidte og havn. I menuen i højre side kan du dykke ned i detaljerne i projektet, historien og planerne for fremtiden.

3. dec. 2012

Vinderen af arkitektkonkurrencen er fundet


Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue vandt konkurrencen om Svendborg Bymidte og havn

En enig dommerkomité har udpeget Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue, Praksis Arkitekter, Vand og Landskab og Lysdesigner Jesper Garde Kongshau som vinder af den internationale projektkonkurrence om et byrumsforløb mellem Svendborg bymidte og havn.

Vinderforslaget
Vinderforslaget: Bakken og vandet, - en rejsefortælling i byens landskab (stor pdf fil, 54 MB)

Vinderforslaget giver et visionært flot bud på en arkitektonisk smuk og robust bymidte og havneområde, som på en god måde kan læses direkte i Svendborgs identitet. Samtidig spiller forslaget sammen med ideen bag Cittaslow – enkelthed, nærvær og ro, siger Bruno Hansen, udvalgsformand for Udvalget for Kultur og Planlægning og formand for dommerkomiteen.

Han peger videre på, at ideen i vinderprojektet kan fortælles og forstås om mange år. Omdannelsen af de centrale byrum og bedre sammenhæng i byen er et afgørende skridt i Svendborgs historie. Målet er, at projektet vil gavne alle borgere, virksomheder og byens gæster. Byen skal udvikles til et sted, der i højere grad end i dag skal give folk ekstraordinære oplevelser, så de får lyst til at opholde sig der, lege, mødes og handle.


Udveksling mellem bakke og vand
Svendborg centrale midte ligger unikt placeret på en bakke i kort afstand fra det nyere havneområde. Byen vender i dag ”ryggen” mod vandet. Samtidig betyder trafikale og landskabsmæssige barrierer, at byen er afskåret fra havnen.

Et af hovedelementerne i konkurrenceopgaven var indpasning af en ny forbindelse mellem bymidte og havn. Vinderforslaget lægger op til et grønt parkanlæg udformet af trin og plateauer, der kan anvendes til mange former for ophold, og den kan i al sin enkelhed fungere som et aktivt byrum for transit, ophold og bevægelse.

Dommerkomiteen vurderer, at hele trappeanlægget på en spændende måde fortæller om Svendborgs grønne bakke midt i byen. Målet er også, at den nye bymidte vil imødekomme borgernes behov for et centralt mødested. Samtidig kan anlægget som en grøn amfiescene også bære små koncerter og forestillinger med Svendborg Sund som bagtæppe, siger Bruno Hansen, og tilføjer at projektet bliver det første projekt i Svendborg Kommune, hvor Cittaslow-tankegangen bruges i et konkret byrumsprojekt.

Plads til bløde trafikanter
Projektet vil sikre at bymidte og havn forbindes via nye fodgængerforbindelser, aktivitetsformer og trafikløsninger, der alle indbyder til ophold. Et mere tilgængeligt og inviterende bymiljø vil gavne alle borgere, virksomheder og gæster. Med gennemførelse af projektet forbindes bymidte og havn via nye fodgængerforbindelser, aktivitetsformer og trafikløsninger, der alle indbyder til ophold.

En række trafikbelastede byrum omdannes til rekreative og dynamiske byrum, hvor fodgængeres og cyklisters færden prioriteres højest. Med den nye trappeforbindelse overvindes de barrierer, der er mellem by og havn og der skabes et samlet forløb af byrum mellem Krøyers Have, Ramsherred, Torvet og havnen. Ved at binde byen sammen vil havnens rekreative potentialer således med fordel blive udnyttet.

Mens vi venter
Byrumsprojektet gennemføres i 3 etaper. Sammen med borgere, kulturliv og erhvervsliv udvikles der midlertidige aktiviteter i området for derved at sætte en proces i gang, der peger frem mod det, stedet bliver til.

Hvad sker der nu?
Partnerskabet Realdania og Svendborg Kommune indleder samarbejde med vinderteamet, der viderebearbejder forslaget. Særlige interesenter vil blive inddraget i projekteringsfasen.

Juni 2013 udbydes opgaven og det første anlægsprojekt – omdannelse af Torvet og Lille Torv – forventes påbegyndt i august 2013.

Projektering, myndighedsgodkendelser og udbud for omdannelse og nyanlæg af de øvrige byrum forventes udført og afsluttet i to etaper frem til 2015.

Udstilling om fremtidens byrum
De fem konkurrenceforslag udstilles på Kulturtorvet, Kulturhus Svendborg, hvor man kan få et indtryk af, hvordan byrumsforløbet vil se ud, når projektet er færdigt.

Udstillingsperiode: Den 3. december 2012 til 4. januar 2013.

FAKTA

Cittaslow-bevægelsen
Svendborg har som første og hidtil eneste danske kommune tilsluttet sig den internationale Cittaslow-bevægelse, der har byliv og bykvalitet som centrale temaer. Byrumsprojektet vil være en måde at udmønte Cittaslow-tankegangen på i et konkret byrumsprojekt.

Ud over vinderteamet har disse fire teams budt ind på konkurrencen. Læs mere om arkitektkonkurrencen her.

Yderligere oplysninger
Marianne Christiansen, arkitekt M.A.A., projektleder - Svendborg Kommune - T: 62 23 30 54
Karen Skou, arkitekt M.A.A., projektleder, Realdania - T: 70 11 66 66

1 kommentar:

  1. HEI!
    Vi sitter i Horten, Norge og kikker på de spennende planene for Svendborg. Det gav oss lyst til å flytte til området. Lykke til!
    :)A+B

    SvarSlet