Det gode byliv



"Der er behov for at skabe sammenhæng mellem bymidte og havn gennem vedkommende og tilgængelige byrum for alle. Rekreative, dynamiske hverdagsrum,der indbyder til ophold, bevægelse og møder mellem mennesker"
- citat fra strategiplanen for overgangszonen mellem bymidte og havn.

Vejanlæg, banearealer og manglende forbindelse er barrierer, som i dag afskærer Svendborg bymidte fra byens havneområde og gør det svært at udnytte havnens rekreative muligheder. Den Grønne Tråd er et innovativt byrumsprojekt, der fysisk, mentalt og symbolsk skal forene byen, så Svendborg igen bliver ’en by ved vandet’. Målet er at øge Svendborg bymidtes attraktion som dynamisk kultur- og handelscenter ved at etablere en ny forbindelse mellem bymidte og havn og tilføre en række eksisterende byrum nye kvaliteter af æstetisk og oplevelsesmæssig værdi.

Her på bloggen kan du løbende finde informationer om udviklingen af den nye forbindelse mellem Svendborg bymidte og havn. I menuen i højre side kan du dykke ned i detaljerne i projektet, historien og planerne for fremtiden.

30. mar. 2012

Konstruktiv borgerworkshop

Mandag den 26. marts 2012 mødte en gruppe inviterede borgere op på Rådhuset for at deltage i en workshop om udviklingen af nye rekreative, dynamiske byrum mellem Svendborg bymidte og havn.

Gruppens input vil – på linje med idéer og forslag fra borgermødet den 12. marts samt indlæg her på bloggen – indgå i programmet for projektets arkitektkonkurrence.

Den bredt sammensatte gruppe af erhvervsfolk og næringsdrivende samt repræsentanter for foreningslivet, kreative kræfter, unge/ældre m.fl., deltog i workshoppen med masser af konstruktiv energi. På trods af de mange forskellige interesser, der var repræsenteret i rummet, mobiliserede processen en fælles vilje til at finde på spændende, nye muligheder for ophold og aktiviteter på strækningen. Alt sammen med fokus på at skabe mere liv i bymidten – mere dynamik og flere mennesker – ikke mindst af hensyn til kultur- og handelslivet.

21. mar. 2012

Workshop den 26. marts

Til juni udskrives en arkitektkonkurrence for udviklingsprojektet – og som input til programmet kører dels (1) et innovativt spor, hvor særligt inviterede udvikler ideer og forslag og (2) en offentlig debat, hvor byens borgere har mulighed for at komme med input og forslag i den offentlige debat.

Vi har har indbudt en bredt sammensat gruppe af erhvervsfolk og næringsdrivende samt repræsentanter for foreningslivet, kreative kræfter, unge/ældre m.fl., der repræsenterer de, der bruger byen og de, der lever af byen.

Målet med workshoppen er at formulere idéer og ønsker for udviklingen af nye rekreative, dynamiske byrum mellem Svendborg bymidte og havn. Borgernes input vil indgå i programmet for projektets arkitektkonkurrence.

Workshoppen faciliteres af kommunikationsbureauet LEAD Agency i samarbejde med byrumskonsulentfirmaet Gehl Architects.

 Workshoppens arbejdsproces vil tage udgangspunkt i følgende prioriterede spørgsmål:
  1.  Hvad vil vi med byrummet? Hvad skal Svendborg stå for, tilbyde, ”emme af” …?
  2.  Hvilke aktører (borgere, virksomheder, turister mv.) vil vi gerne tiltrække til bymidten?
  3.  Hvad betyder det i ft. de aktiviteter og faciliteter, vi skal tilbyde og udvikle?

19. mar. 2012

Referat fra borgermøde

Borgermøde mandag den 12. marts 2012 kl. 19.00-21.15

Sted: AOF, Vestergade 23

Mandag aften deltog mere end 100 engagerede svendborgensere i et åbent borgermøde om det udviklingsprojekt, som skal skabe mere liv i byen og åbne bymidten op mod havnen.


Udviklingsprojektet har to hovedformål:
  1. At styrke sammenhængen mellem bymidte og havn. 
  2. At ændre de primære byrum fra overvejende trafikrum til aktive, rekreative byrum. 

7. mar. 2012

Borgermøde om udviklingsprojektet

Mandag den 12. marts kl. 19.00 afholdes et borgermøde, som vil markere startskuddet for den proces, vi skal i gang med. På mødet, der afholdes hos AOF, Vestergade 23, vil der blive informeret om projektet samt om mulighederne for at debattere og levere ideer.

Program
19.00 Velkomst ved udvalgsformand Bruno Hansen
19.15 Projektets baggrund ved byplanarkitekt Marianne Christiansen, Kultur, Erhverv og
Udvikling
19.30 Præsentation af proces ved direktør Kresten Schultz Jørgensen, LEAD Agency
20.00 Pause
20.10 Udviklingstendenser indenfor byrum ved arkitekt Ulrik Sylvest Nielsen, Gehl Architects
20.45 Spørgsmål og debat
21.15 Afrunding ved Bruno Hansen

5. mar. 2012

Cittaslow og Byrumsprojektet

Svendborg har som første og hidtil eneste danske kommune tilsluttet sig den internationale Cittaslow-bevægelse, der har byliv og livskvalitet som centrale temaer. Byrumsprojektet vil være en indlysende måde at udmønte Cittaslow-tankegangen på i et konkret byrumsprojekt.

Målet er at etablere nogle mangfoldige byrum, der skal give folk ekstraordinære oplevelser, så de får lyst til at opholde sig der, lege og mødes. Projektet skal understøtte det byliv og de attraktioner, der allerede findes, og derved formidle en byfortælling, der kobler byens historie med fremtiden.

Svendborg Kommune har i udviklingen af projektet og arkitektkonkurrencen allieret sig med danske Gehl Architects, der er internationalt anerkendte for deres arbejde med fysiske byrum og livskvalitet. Arkitektvirksomheden har senest gennemført projekter i bl.a. Melbourne, London, København, New York og Chongqing i Kina.

2. mar. 2012

Byrumsforløb skal binde Svendborg bymidte og havn bedre sammen

Vejanlæg, banearealer og manglende forbindelse er barrierer, som i dag afskærer Svendborg bymidte fra byens havneområde og gør det svært at udnytte havnens rekreative muligheder. Derfor har Svendborg Kommune og Realdania nu indgået et partnerskab om at skabe et innovativt byrumsprojekt, der fysisk, mentalt og symbolsk skal forene byen, så Svendborg igen bliver ’en by ved vandet’.

Det er målet at etablere et forløb af byrum med nye fodgængerforbindelser, aktivitetsformer og trafikløsninger, der indbyder til ophold, bevægelse og møder mellem mennesker. Derved forenes byen fysisk i højere grad end i dag, og bylivet styrkes med rekreative, dynamiske hverdagsrum.

Konkret etableres byrumsforløbet fra Krøyers Have over Skolegade, Ramsherred, Torvet, Lilletorv igennem Møllegade og afsluttes med en ny forbindelse fra Møllegade ned over byskrænten til havnen.

Projektet har Realdania som økonomisk og vidensmæssig partner.